понедељак, 22. децембар 2008.

Mudrost

Ćutim (postajem sve mudrija) i čitam Riznicu mudrosti da vidim da li postoji nešto besmislenije od onog što upravo pročitah. Pošto kažu da nema takve besmislice koju već nije izrekao neki filozof.
Moguće je i da mi se probudila strasna želja za pisanjem u prazno, onako, besciljno, ne bih li zavarala put obavezi koja me steže oko vrata. Prevodim filozofski tekst od kog mi se mršti utroba i prevrću oči. Neki novi francuz koji diže Huserla iz mrtvih. Iskreno, posle pet prevedenih stranica ne mogu prepričati ni u jednoj a kamoli u dve rečenice šta nastoji da nam pokaže. Biće da sam kraće pameti. Ali nisam uhvatila konkretan smisao fenomenologije. Priča, preživa, žvaće, zapetljava, secka, rasparčava, prepliće i na kraju tras! Glavom o zid. Pouka nevidljiva, ili je od pouke i krenuo i stigao pre dalje, nego bliže.
Živo me zanima ko to čita. Mora da se davi u pesimizmu...
Ili sam možda ja suviše pragmatična. Ako se ne maže na hleb, ne vredi... Možda jesam...
Nikad mi nisu bili jasni ljudi koji se nejasno izražavaju. Pogotovo oni koji se kite stranim rečima, i još više stranim rečima iz jezika koji ne razumeju. Tu je vrhunac ironije. Mogla sam reći i neologizmima. Ali srpski već dovoljno pati od zakrpa.
Kaže Bergson: Homo sapiens je zverka obdarena razumom, ali i jedino biće koje svu svoju energiju može da posveti kakvoj nerazumnoj stvari.
I sada nama fenomenologija želi da pokaže važnost opažaja, pojavnog i vibracije boje koja dodiruje dušu... Nego i da je tako, pa da uživaš u lepo ispričanoj priči koja te ne prosvetljava mnogo ali ipak malo razbudi svest, on se spotiče po trouglovima intencionalizma, uzdižući mrtvu prirodu na nivo živih formi i tome slično...
Možda grešim dušu ali booooooriiiiiiiiiiiing!!!
Daleko od toga da mislim da se radi o gluposti... pametni ljudi filozofiraju, pišu knjige... Mislim samo da mudrost treba da bude pitka. Dostupna svima.
A ne da ti članak za prevod iscedi znoj iz svake vijuge.
Tja... Izem ti mudrost...

2 коментара:

gravity је рекао...

Bergson je stari prevejanac i vest igrac recima. Ne treba mu verovati - navedeni citat nije nista vise do povrsna igra recima. Sta je to uopste razum? Da li covek poseduje razum ili samo odredjeni NIVO razuma? Okarakterisati nesto kao "razumno" ili "nerazumno" moze se samo sa pozicije naseg sopstvenog razuma. Ogranicenost istog dovodi do iluzije "nerazuma" prosvecenih koji su se, ovako ili onako, uspentrali na brezuljak, brdo ili planinu, i cijih razuma vidici sezu dalje od naseg - "ko na brdo ak' i malo stoji, vise vidi no onaj pod brdom". Bergson, na zalost, doticnom citiranom recenicom samo dokaza ogranicenost svog razuma... Ne idimo daleko, zapitajmo se da li su rani napori brace Wright da polete smatrani razumnim? Budimo zahvalni svim onim slicno hrabrim, spremnim da se bave "nerazumnim" - oni prosiruju granice "razuma" covecanstva!

ozon - http://o3one.wordpress.com

Ivana је рекао...

Stvarno sam zahvalna gimnasticarima kojim razgibavaju razum, ali ne znam kako se zapadnjaci uvek nekako zapetljaju u cvor a istocnjaci uspeju da naprave spagu...